Lyst til å tjene penger på vektnedgangen din?

Hørt om DietBet? Dette er en greie jeg har vært med på mange ganger nå. Gå inn på DietBet.com eller last ned appen DietBet om du vil lese hele forklaringen og reglene der, men kort fortalt så er dette et veddemål der du vedder en gitt sum penger på at du klarer å gå ned 4% av din egen kroppsvekt på 4 uker.

Dietbet'en jeg har laget koster $35 å være med på, altså rett i overkant av 300kr.

Går man ned sine 4%, deler man hele pengepotten med alle vinnerne. Det vil si at om alle deltakerne klarer målet på 4%, får man tilbake den samme summen som man betalte. Klarer alle bortsett fra én det, får man tilbake sine $35, pluss en del av den personen sine $35.

Eneste måten man kan tape penger på her, er altså å ikke nå målet på 4% av egen kroppsvekt.

For meg er dette motivasjon til å klare å starte på igjen etter å ikke ha vært særlig flink med trening og kosthold en liten stund. Hvorfor ikke tjene penger samtidig? :)

Hvis du har lyst til å joine min DietBet, finner du det her:

Maren sin DietBet

Pinupgulrota i enden

For meg er det viktig å ha noe å jobbe mot. Noe konkret. Så nå har jeg satt en dato for noe jeg har hatt lyst til en stund, og dette skal fungere som gulrota som skal få meg til å holde motivasjonen oppe. Hva da, spør du?

Jeg er så innmari heldig å ha en god venn som er fotograf. Hun har tatt bilder av både meg, samboeren min og barna våre, og nå skal hun altså hjelpe meg med å komme meg i mål.

I midten av september skal vi nemlig ha photoshoot! Da skal jeg dolle meg opp i ordentlig pinupstil og hun skal ta bilder av meg. Som jeg gleder meg! Bare å jobbe på nå da, sånn at jeg kan stråle av selvtillit på bildene :)

Månedens utfordring

Som noen av dere kanskje har fått med dere, har jeg startet mitt eget team satt sammen av en gjeng herlige damer som alle har sine ulike mål de jobber mot.

I dag har vi satt i gang en utfordring for mai, som ser slik ut:

#300000skritt i mai er altså målet. Er du med? Finn @teamviljestyrke på Instagram og kommenter at du er med da vel :D

300000 skritt delt på 31 dager er i underkant av 10000 skritt per dag. Går man mindre en dag, kan man ta det igjen en annen dag, sålenge totalen i mai blir 300.000.

Hva sier du, er du med? :)

Følg oss gjerne på Instagram og snapchat, @teamviljestyrke begge steder :)

Når man faller av vogna

Det er ingen hemmelighet at kostholdet mitt har vært dårligere enn på lange tider nå etter diettslutt. Det er heller ingen hemmelighet at kroppen er som en svamp etter et sånt opplegg som jeg har vært med på. Mange kilo har kommet tilbake på kroppen, og selvom jeg er langt unna der jeg en gang startet, så føles det innmari kjipt. Jeg har trent litt hele veien, men kostholdet kunne vært tusen ganger bedre. 

Jeg satt meg noen mål i forrige innlegg, og de har jeg tenkt til å klare! Pushupmålet er jeg godt i gang med. Da jeg testet første gang hvor mange jeg klarte på rappen, klarte jeg 14. Den neste klarte jeg 19. Så 19 er altså foreløpig PR i antall pushups på tærne på rappen. Burde vel være mulig å klare 30 på rappen innen juni?

10 kg innen jul; Her tenker jeg at jeg setter meg noen delmål. Jeg kommer til å herme etter Michaela Westin (@livsstilsblogg på snap, grunnleggeren av Team Livsstil) og lage meg en tavle der målene mine står. Så ser jeg dem hele tiden.

Angående kostholdet, må jeg lage en slags plan uten å ha skikkelig naziopplegg. En plan som gjør at jeg klarer å holde meg til den, men som samtidig gjør at jeg kan spise middag med familien hver dag, samt gå ut og spise med venner en gang i blant.



Det er ikke lett å komme seg ordentlig igang igjen etter en dårlig periode, men en ting er sikkert; Det er aldri for sent å skjerpe seg. Det gjelder bare å gjøre det. 

Nå har jeg ladet videokameraet også. Har jo sagt en stund at jeg skal begynne å YouTube. Og det skal jeg. Maren Helene heter jeg på YouTube om du har lyst til å følge meg der. Det hadde jeg jo satt stor pris på. Kommer til å legge ut filmen her da, når jeg endelig har fått laget den. 

Hvis det er noen som har spesielle ønsker for hva jeg skal ha med i YouTubefilmene, så rop ut! :) 

Goaldigger

Det er på tide å skrive ned noen nye mål. Joda, jeg har fortsatt et mål om å stå på en fitnesscene. Det eneste som er endret på det målet, er at tidligere var målet bare det å stå på scenen. Nå er målet at jeg ønsker å stå på den scenen og faktisk føle at jeg hører hjemme der. Jeg vil ha en kropp som er med og kjemper om pallplass, ikke en som bare såvidt får lov til å i det hele tatt stå der. Det tar tid å bygge en slik kropp, derfor er dette noe som er langt der i det fjerne. Men det er der. 

På veien dit trenger jeg å ha flere andre mål. Og de kommer her;

  • Gå ned 10 kg innen jul. Ja, jeg vet at muskler veier. Men jeg har nok 10 kg fett å ta av, gitt. 
  • Klare 3 pullups uten hjelp innen august. Håper jeg klarer dette lenge før august. Men guriland, pullups er tungt altså! :p 
  • Klare 30 pushups på rappen innen juni. 

Jeg tenker det holder for nå. Synes bare det er fint å ha noe å strekke seg etter. Tenker jeg lager et 1RM knebøymål og et 1RM markløftmål etterhvert, men jeg må se hva jeg klarer nå først, sånn at jeg kan sette opp et realistisk mål. Aner ikke hva jeg klarer i 1RM i øyeblikket, har ikke testa. 

Hva er dine mål for 2017? 



 

Og så var det eventyret ute

Det er mange som allerede har fått det med seg, men siden det fortsatt er mange som spør, så tenkte jeg å skrive det her også;

Ja, jeg har meldt meg ut av Teamjegliker. Dette var et valg jeg tok blant annet på bakgrunn av noe som oppstod rett før påske, og jeg står for valget mitt og er glad jeg gjorde det. Jeg kommer ikke til å legge ut i det vide og det brede her om hva som skjedde som gjorde at jeg bestemte meg for å melde meg ut. 

Nå er jeg klar for en fresh start, og jeg er klar for å sette meg nye mål og delmål. Fitnesscenen er der framme et eller annet sted, men det blir nok ikke i år. Såvidt jeg har skjønt er de fleste coacher ganske strenge på hvem som får gå ut på scenen, og per nå vet jeg ikke engang hvilket team jeg skal søke meg inn i. Hvis noen har forslag til gode team med gode coacher og godt miljø, som det går an å være med i når man bor i Bærum, tar jeg gjerne imot tips. 

Akkurat nå vil fokuset mitt være på å komme inn i en god treningsrutine igjen, og spise riktig. Jeg kommer ikke til å følge en superstreng diett helt enda. Dette lar jeg en fremtidig coach styre den dagen det er aktuelt. Foreløpig kommer jeg til å registrere alt jeg spiser og passe på at makroene ser OK ut. 

 



Siden jeg ikke ønsker å hete "TJL-Maren" overalt, har jeg endret brukernavn på instagram til Fitnessmarnie, og brukernavn på snapchat til marenroskar. De av dere som vil følge meg videre på snapchat må legge meg til på nytt med dette brukernavnet, fordi det gikk ikke an å endre visningsnavnet slik jeg trodde det gjorde. Jeg fikk det iallfall ikke til, hehe. Blir kjempeglad om dere vil følge meg videre, selvom scenen er litt lenger unna enn jeg først planla :) 

Måling og planen fremover

På mandag var jeg og målte meg hos coachen min, Christian Egner. Siden jeg hoppa av dietten en måneds tid, var jeg sikker på at jeg hadde gått opp massevis av fett til nå. Der tok jeg heldigvis feil! Jeg har gått opp 1,57% fett, noe som er mye mindre enn jeg fryktet. I tillegg har jeg gått opp 1,82 kg muskler! Yeah! 

Vi snakket litt om tiden framover. Jeg er gira på å komme igang med konkurransediett, men han ville at jeg skulle vente litt. Det er visst altfor tidlig, fordi kroppen ikke har godt av å være så lenge på så få kalorier. Så da er det tilbake på reverse diett på meg, som vil si at jeg skal oppover i kalorier litt og litt, slik jeg burde vært flink med fra starten av da jeg hoppet av konkurransedietten for en måned siden. I stedet har jeg spist det jeg har hatt lyst på. Tror nok jeg har holdt meg sånn nogenlunde på riktig antall kalorier, men har absolutt ikke spist riktig type mat. 

Foreløpig ser jeg at jeg har de samme utfordringene som jeg hadde i starten av forrige diettperioden; Jeg er for dårlig til å planlegge, og jeg sliter med å få i meg all maten. Dette er noe jeg må bli flinkere på! Søndager og onsdager får bli preppedager, også får jeg bli flinkere til å spise tidligere på dagen, slik at jeg ikke sitter med masse mat igjen på kvelden. 



Kylling, rosenkål og Slender Chef til sweet chilisaus. Enkelt og greit. Jeg er ikke særlig glad i å lage mat, så jeg gjør det gjerne så enkelt som mulig :) 

Nå bruker jeg ordet "diett" mye her ser jeg, men som jeg skrev i forrige innlegg, så mener jeg da altså bare kostholdsplanen. Poenget med å gå litt oppover i kalorier nå, er å bygge muskelmasse. Så jobber vi med å fjerne fettet når konkurransen nærmer seg :) Det er så utrolig digg å være så motivert som jeg kjenner meg nå! Poseringsskoene mine kom i posten i går, og jeg har lovet meg selv å være flink til å trene på poseringer, helt fra starten av. Så det er bare å sette igang egentlig. Se så fine da!



Nå er det straks tid for trening, og i dag er det geriljaintervaller som står på planen. Elsker, ELSKER mølla! Sånn helt på ekte. 

Hva skal du i dag? 

Siste dag før dietten er i gang

Den tilbringes på jobb sammen med herlige kollegaer, brukere og en digg kaffekopp i solveggen. Jeg er heldig!

Jeg er klar for en ny uke med nye utfordringer.

Hva har du gjort i helgen, og hva er planene for uka som kommer? :)

Ny oppkjøring til fitnesskonkurranse

Som dere jo vet, så var planen å stille i bikinifitness 19. mars. Sånn ble det som kjent ikke. Jeg skrev i et tidligere innlegg at oppkjøring til neste konkurranse starter i mai, men nå har jeg bestemt meg for å starte på mandag. Jada, jeg er en av dem. En av dem som MÅ starte på en mandag. Egentlig er jeg enig med dere som mener at det er høl i huet å måtte vente til en mandag, men nå er jeg sånn da. Ja, jeg er også en av dem som føler at jeg starter med helt blanke ark på starten av et nytt år, hehe. 

Diettstart blir da altså 27. mars. Og ja, jeg kaller det diett. Joachim Høst, som jeg nylig oppdaget på snapchatten til #teamfitsnap, sa noen innmari kloke ting på snappen i går. Blant annet sa han da han snakket om dietten sin, at "det er mange som er veldig negative til ordet ´diett´, men det er rett og slett at jeg har en kostplan i forhold til det målet jeg ønsker å nå". Han sa også at han startet på dietten tidlig, fordi han har kone og tre barn og ikke ønsket å stresse. Det hjalp meg faktisk veldig å se på snappene hans i går, fordi jeg kunne relatere meg til så mye av det han snakket om. Så, hvis du tilfeldigvis ser dette Joachim; Takk! :)

Jeg må bare også presisere til alle unge jenter og gutter som måtte lese dette (og til eventuelle skeptikere, hehe) at husk at dette er en sport! De første månedene på diett spiser jeg enorme mengder med mat, det er kun den siste tiden før konkurransen det ikke er så mye mat på planen og hvor dietten blir nokså ekstrem, og da særlig aller siste uka, den såkalte "peak week". Siden jeg kommer til å blogge og snappe og instagramme og vlogge reisen min mot fitnesscenen, ønsker jeg å si dette på forhånd, da jeg allerede har opplevd å få negative kommentarer på det, og fordi jeg vet det er mange unge der ute som jeg vil at skal vite at dette ikke er det man kaller et normalt sunt kosthold, men en kostplan laget spesifikt for å skulle stille i fitness. 

Apropos vlogging, så skal jeg komme igang med det snart, snart! Siden reisen mot scenen del 2 starter på mandag, tenker jeg at det er en naturlig dag å starte vloggingen på. Blir kjempeglad om du vil abonnere på YouTubekanalen min, som du finner HER. 



 

 

 

SANDEFJORD OPEN!

Wow, så flotte jentene var på scenen! Alle sammen var så utrolig fine og flinke, og jeg er så stolt av dem. 

Jeg skulle gjerne stått på scenen selv. Men så ble det ikke sånn denne gangen. Til høsten derimot, DA er det min tur!

2. september er dagen. Oioi som jeg gleder meg! Kommer du og heier? :) 
 


 

Snipp snapp snute

I slutten av oktober startet et eventyr. Jeg ble en del av Team Jeg Liker, og satte kursen mot fitnesscenen. Neste helg er det Sandefjord Open, og på den søndagen skulle jeg stått på scenen. Sånn ble det dog ikke. Jeg bestemte meg jo for å utsette sceneopptredenen min, men jeg har absolutt ikke lagt det på hylla. Det gikk bare ikke akkurat denne gangen. Heldigvis så stikker ikke scenen av, så den er der når jeg er klar. 

Etter at jeg bestemte meg for å ikke stille i mars, gikk jeg over på reverse diet. Det har jeg ikke klart å holde meg til, så nå har jeg hoppet av alt som heter diett. Har antall kalorier i bakhodet, men tenker ikke så mye mer over det enn som så. Kjente på slutten av diettperioden at det begynte å gå til hodet på meg, og da bestemte jeg meg for at jeg var nødt til å ha en periode uten diet. Men nå har jeg hatt en lang nok av-periode, og tenker å lage meg en matplan i dag som jeg følger videre framover mot neste oppkjøring. 

Neste oppkjøring til konkurranse blir fra mai. Da er målet å veie ca det samme som ved diettslutten som var nå, men ha lavere fettprosent og større muskelmasse. 

Det gir meg så mye motivasjon å dokumentere alt og få tilbakemeldinger fra andre, og jeg elsker å følge med på andre vloggere, så jeg har planer om å begynne å vlogge reisen min fremover. Jeg har aldri vlogget før, så det kan jo bli spennende! 

I dag fikk jeg endelig bildene mine som Anette-Marie har tatt. Det hadde skjedd en glipp, så hun trodde hun hadde sendt dem til meg, men det hadde hun altså ikke. Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves sies det. Her er iallfall bildene, tatt 20/10/16 og 11/02/17.



Ser det står 23/10 på bildene der men... de er fra 20/10. Ikke at det spiller noen rolle men :p Jeg er stolt av jobben jeg har gjort, og jeg gleder meg til å se hvordan jeg ser ut i oktober når jeg skal stå på scenen i Oslo! 

Nå er straks TJL-eventyret over, og et nytt et starter. Gleder meg til fortsettelsen :) 

YouTubefavoritter

Jeg elsker å se på youtubevideoer, og særlig når jeg går på tredemølla. Tiden flyr fort som bare det når man har noe gøy å se på mens man går.

Disse tre er favorittene. Pleier du å se på youtubere? Hvilke er dine favoritter? :)

Før og etter

I januar 2016 startet jeg min reise mot en sunn og fin kropp. Jeg gikk ned 10 kg sakte men sikkert, og begynte å komme inn i en god flyt. I august søkte jeg meg inn i Team Jeg Liker, og målet var da å få en kropp jeg trives i.

Da jeg fikk vite at jeg var valgt ut til å være med i teamet, bestemte jeg meg for at jeg skulle gå all in og ha som mål å stille i bikinifitness. Veien fra der jeg var og til scenen var lang, men jeg var bestemt på å klare det.

Anette-Marie Antonsen som er teamlederen vår er også fotograf, og har tatt bilder av oss med jevne mellomrom. Første bilde ble tatt 20. oktober 2016 da vi startet vår reise med TJL, og siste bilde ble tatt nå på lørdag, 11. februar 2017.

I går fikk jeg bildene mine fra Anette-Marie, og det var utrolig moro å se hva man kan gjøre med kroppen bare ved å spise riktig og trene mye.

Jeg har fortsatt en vei å gå før jeg er klar for scenen, men jeg er supermotivert til å klare å ha en knallgod form når høsten kommer.

Nå er det en liten periode av dietten, og så er det fullt kjør fra mai. Misforstå meg rett, jeg må fortsatt tenke over hva jeg spiser. Men det er ikke like strengt som det har vært siden oktober da :)

A little piece of heaven

Handla inn noen barer fra tights.no for en stund siden som har ligget og venta på at jeg skulle være ferdig med diett. Nå er jeg riktignok ikke ferdig med diett før etter NM i oktober, men akkurat nå er jeg i en periode på en litt mindre streng diett hvor jeg styrer litt selv.

Så da har jeg altså tatt hull på pakken med barer. Birthdaycake baren måtte jo prøves først. Og herregud så godt!

Smaker himmelsk! Også så søt da, med kakepynt og alt :)

Tro på deg selv!

På samlinga i går hadde vi pushuptrening med Sander Bratlie, der vi lærte mange forskjellige teknikker på pushups. En av dem, den aller siste vi lærte, var å hoppe opp på stepkasser med både armene og beina samtidig. Jeg sa med en gang "det tør jeg ikke å prøve engang"
Men så prøvde jeg. Og jeg klarte det!! Og ikke bare én, men flere på rad! 
 
Snakk om mestringsfølelse! Det var moro! 
 


Levende bevis på at man må tro på seg selv, og ikke være redd for å prøve. 

Strike a pose

I går var jeg på teamsamling med Team Jeg Liker. Det var fettmåling, foredrag med Kine Arntzen og poseringstrening, også hadde jeg PT-time med teamets egen PT Simen Peter Eiterjord. Jeg koste meg masse!

Jeanette er den flinke poseringstreneren vår, og her lærer hun meg vendinger. Man skulle ikke tro at det er slitsomt å stå sånn der, men det gir faktisk nesten krampe å posere! Og det skal være riktig og se bra ut, så her må jeg øve øve øve!

Noe av det Kine snakket om var å ikke la andre stå i veien for at du skal nå målene dine.

Inn i de voksnes rekker

Da var jeg jammen meg 30. Dagen var veldig, veldig fin. Den startet med en toåring som absolutt ikke ville kle på seg, og som jeg måtte kjempe for å få levert i barnehagen. Altfor sent ute kom jeg til praksisstedet mitt, og det første jeg møtte var sjefen som kom og ga meg en stor klem og gratulerte meg med dagen.

Etter en helt super dag i praksis, med sang fra alle på teamet og masse blide fjes, fikk jeg besøk av moren og broren min. Vi spise taco og kake, og selvom det ble litt i overkant mye av begge deler, føler jeg ikke en enorm angst av å ha trøkka det i meg. Det var jeg litt redd for på forhånd.

Nå har jeg vært tredve i et par dager, og det føles bra. Høres så voksent ut med 30 synes jeg. Nå krysser jeg fingrene for at husmora i meg dukker opp snart, på tide det når man er tretti!

Her ser dere mammas forsøk på å gi meg nytt hus i bursdagsgave. Ble ikke store gevinsten, men jeg setter pris på forsøket, mamma! :D

De innvendige forandringene

Da jeg satt og bladde i bildene mine på macen her forleden, så jeg tilfeldigvis et bilde av meg selv fra treningssenteret. Det er tatt i juni i fjor, og jeg er ca 15-16 kg tyngre enn jeg er nå. Men det var ikke størrelsen jeg så først, det var det ukomfortable ansiktsuttrykket. Det lyser av hele meg at jeg er ukomfortabel.

.

En ting er sikkert; Det er ikke bare på utsiden det skjer endringer når man er med på sånt som dette.

Team Jeg Liker

Kanskje noen av dere er kjent med Team Jeg Liker? Selv fant jeg Team Jeg Liker fordi bestevenninna mi spurte meg om jeg fulgte dem på snapchat. Begynte å følge kull 3 da de var sånn litt før halvveis tror jeg. Ble helt hekta! Fulgte dem som om de var superstjerner, hehe. Da det var opptak til kull 4, var jeg bare nødt til å søke. Og hvem skulle tro at jeg fikk være med, og sitter her nå og er en av dem som folk sitter og følger med på på snapchat. Litt uvirkelig! 

I morgen er det min tur til å snappe. Legg til Teamjegliker.2 om du vil følge med :) Team Jeg Liker har 4 forskjellige snapchatkontoer; teamjegliker, teamjegliker.2, vektjegliker og tjlfaddere. Men det er altså teamjegliker.2 dere kan komme til å se meg på. 

Det er 6 uker igjen til Sandefjord Open, så nå begynner det å bli innmari spennende! Jeg har jo allerede tatt et valg om å ikke stille denne gangen, men det er mange andre som fortsatt har Sandefjord Open som mål, og jeg gleder meg til å heie på dem! 



Måtte prøve bikinien da den kom i posten, selvom jeg allerede hadde bestemt meg for å ikke stille nå. Den mangler steiner enda, men det er noe jeg skal sitte og kose meg med i sommer tenker jeg. Elsker å holde på med sånne ting! 

Legg oss til på snap da, dere. Så sees vi der :) 

Veien mot målet

Da ble det visst en blogg igjen da. Synes det er godt å få skrevet ned litt tanker og følelser, samtidig som at det er fint å se tilbake på.

I oktober startet jeg på en reise som jeg på forhånd visste at kom til å bli innmari tøff, men moro. Jeg ble med i Team Jeg Liker, som er et fitnessteam ledet av fotograf og tidligere blogger Anette-Marie Antonsen og flere ganger verdensmester og norgesmester i fitness, Christian Egner. Da jeg søkte om å få være med, hadde jeg ingen planer om å stille i fitness, men da jeg fikk vite at jeg fikk være med, da gikk jeg all in. Tanken om å skulle stå på en scene iført kun en liten bikini og høye hæler har egentlig aldri streifet meg, men nå er jeg altså helt innstilt på å skulle gjøre det. Jeg er en sånn person, har jeg funnet ut, som enten er all in, eller all out. Dette er noe jeg skal jobbe med, for det er jo viktig å kunne holde seg på en slags middelvei etterhvert når fitnesseventyret er over. 

Da vi startet i slutten av oktober, hadde jeg en fettprosent på 27,05%. For å få lov til å stille i fitness, måtte jeg ned til 12% innen mars. Det er en del, men det er mulig! I starten lå jeg veldig godt an, gikk ned massevis. Følte at det var lett på diett, og koste meg gløgg på trening. Så begynte fettprosenten å gå litt saktere ned. Litt for sakte, for å kunne rekke å nå en fettprosent på under 12% innen mars. Helt utelukket var det derimot ikke, så jeg jobbet på!

Her for noen dager siden, skjønte jeg at jeg var nødt til å utsette konkurransen til høsten. Ikke fordi jeg ikke nådde riktig fettprosent (for det vet jeg jo faktisk ikke enda om jeg klarte, har måling neste helg), men av andre private årsaker. Psyken gikk i bånn et par dager, følte dette som et stort nederlag. Heldigvis har jeg venner og familie som støtter meg, og en fantastisk coach og fantastiske faddere i Team Jeg Liker. De fikk meg opp fra bånn i bøtta igjen, og nå er jeg supermotivert for å ha en knallbra scenekropp i oktober. Det er veldig viktig for meg at folk vet at jeg ikke har gitt opp, men bare utsatt fitnesskonkurransen til høsten. Akkurat nå hadde jeg ikke noe valg, jeg var nødt til å utsette. Så får jeg heller legge vekk de negative tankene, og se på det positive; Jeg kommer jo til å ha tid til å forme en mye bedre kropp til høsten enn jeg ville klart til mars. Og jeg vil kunne ha et enda bedre grunnlag for å holde kroppen min godt trent etter at konkurransen er over. 

Tenkte jeg skulle vise dere litt før- og etterbilder. Dette er meg for et par år siden, og meg i januar i år.


22,5 kg er av siden januar 2016. Jeg er stolt av hvor langt jeg har kommet, og jeg gleder meg til fortsettelsen. Gleder meg til å stå på scenen under NM i bikinifitness til høsten, og håper dere har lyst til å følge meg på veien mot målet :) 



Jeg heter Maren, og har en plan om å stille i bikinifitness. Her kan du følge meg på reisen mot scenen, i dens oppturer og nedturer.

arkiv

  • Mai 2017
  • April 2017
  • Mars 2017
  • Februar 2017

  • kategorier

  • Blogg

  • lenker

  • blogg.no
  • Få din egen blogg!

  • designet er laget av:

  • caroline maria bloglovin


  • hits